الرئيسيةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

أهلا وسهلا بك إلى منتديات عرب مسلم
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.


منتديات عرب مسلم :: أقسام الأسرة والمجتمع :: مطبخ حواء - اكلات خليجية - مقبلات - حلويات - طبخ - اكلات شعبية - حلويات - مشروبات - عصائر

شاطر

الأربعاء 13 فبراير 2013, 8:23 am
رقم المشاركة : ( 1 )
مؤسس موقع عرب مسلم
مؤسس موقع عرب مسلم


إحصائيةالعضو

تاريخ التسجيل : 26/11/2010
العمر : 24
تاريخ الميلاد : 15/10/1992
الوظيفة : محاسب
الجنس : ذكر
المشاركات : 10956
التقييم التقييم : 9099
الهوايات : القراءة ، الكمبيوتر والإنترنت
نوع المحمول : Samsung Galaxy Grand Prime
نظام التشغيل : windows 10
نظام الحماية : Avast
نوع المتصفح : Firefox
نوع وسرعة الاتصال : DSL 8 Mbps
بدايتي بالإنترنت عام : 2004
الدولة : مصر
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.mothaqf.com/
مُساهمةموضوع: الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية


الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية





كتير بنستخدم التوابل والأعشاب الطبيعية في أكلاتنا، لكننا بنكون مركّزين اهتمامنا بالدرجة الأولى على الطعم الحلو، من غير ما نعرف تأثيرها الإيجابي وفوائدها الكتيرة لصحتنا وأجسامنا..

النهارده هنتكلم عن الزنجبيل، وفوايده الكتيرة أوي للصحة وكمان للحالة المزاجية والنفسية..

موسم البرد
في الفترة الانتقالية بين الصيف والشتاء، ناس كتير بتكون عُرضة لدور البرد والإنفلونزا، والزنجبيل يعتبر من أقوى مضادات أعراض البرد، زي الكحة والزكام وانسداد الأنف واحتقان الزور والبلغم، الزنجبيل بيساعد في مقاومة فيروس الإنفلونزا، وبيسرّع عملية الشفاء من دور البرد.

ومن الوصفات المفيدة اللي ممكن تعملها بالزنجبيل في حالة نزلات البرد، إنك تبشر ملعقتين أو ثلاثة من الزنجبيل الطازج على مية مغلية، وتحلّيهم بالعسل الأبيض، وتشرب من الخليط ده مرتين على الأقل في اليوم.



مشكلات الهضم
يعتبر الزنجبيل من أكتر الحاجات المفيدة لعلاج مشكلات واضطرابات المعدة والهضم، لأن الزيت اللي موجود في الزنجبيل واللي بيتسبّب في طعمه اللاذع، بيحفّز إفراز إنزيمات الهضم وبيخفّف أعراض اضطرابات المعدة، زي الغثيان والانتفاخ والحموضة، وكمان بيسرّع من امتصاص الطعام، ومن الوصفات الممتازة اللي بتساعد على الهضم إنك تغلي كوب مية مع كمية مناسبة من الزنجبيل المفروم وشريحة الليمون، وبعد تناول المزيج ده هتلاحظ تأثيره المدهش.

دوار البحر والحركة
ناس كتير بتعاني من مشكلة الدوخة والغثيان مع ركوب البحر أو حتى أثناء السفر لمسافات طويلة، وبعض الناس كمان بتعاني من مشكلة دوار الصباح في الساعة الأولى من الاستيقاظ.

الزنجبيل يعتبر من الحلول الطبيعية والمفيدة جدا لحل المشكلة دي، جرّب تشرب فنجان واحد من الشاي بالزنجبيل الصبح، وهتلاحظ بنفسك اختفاء دوار النهار ودوار البحر والحركة تماما.

تخفيف الألم
يحتوي الزنجبيل على عناصر بتخليه من أقوى مسكنات الألم، ومن أكتر الوسائل الطبيعية الفعّالة في القضاء عليه، وفي حالة آلام العضلات ممكن تجرّب تغلي الزنجبيل، وتحط فيه طرف فوطة قطن، وتحطّها بعد كده على مكان الألم، وهتلاحظ تأثيره في تخفيف الألم بشكل كبير، بالإضافة إلى أن تناول الزنجبيل المغلي أو المضاف للشاي بيفيد جدا في تسكين الآلام.





تنشيط الدورة الدموية
الزنجبيل يحتوي على عناصر الكروم والماغنيسيوم والزنك اللي بيساعدوا على تنشيط الدورة الدموية، وعلى منع القشعريرة وارتفاع درجة الحرارة والعرق في حالات الإرهاق الشديد أو مشكلات الدورة الدموية، والعناصر النشطة الموجودة في الزنجبيل، زي المعادن والأحماض الأمينية بتخلّي تدفّق الدم سلس، وبتساعد على الوقاية من أمراض القلب والشرايين، وكل ده تحصل عليه بالانتظام على شرب فنجان واحد من الشاي بالزنجبيل يوميا.

مناعة طبيعية قوية
فيه عدد كبير من المواد المضادة للأكسدة متوفر في الزنجبيل، والمواد دي بتساعد على تحسين كفاءة جهاز المناعة بدرجة كبيرة جدا، وبتساعد كمان في الوقاية من السكتات الدماغية، وبتقلل من الالتهابات البكتيرية في المعدة.

مضاد للاكتئاب
من الفوايد المهمة جدا لمضادات الأكسدة الموجودة في الزنجبيل، هي إنها بتساعد على تطهير الجسم من المواد الكيميائية الضارة اللي بتُفرز في حالات القلق والاكتئاب، وده في حد ذاته بيساهم في تخفيف الضغوط النفسية، ومن الحاجات المدهشة تناول الشاي مضافا إليه ملعقة واحدة من الزنجبيل بيساعد جدا على استرخاء الجسم وتحسين المزاج بشكل ملحوظ، كمان فيه أبحاث أثبتت إن الزنجبيل فيه بعض المواد المركّبة اللي عندها القدرة على تنشيط مستقبلات السيروتونين، وده بيقلّل جدا من مستويات القلق والاكتئاب.

دلوقتي فيه ناس كتير بعد ما عرفت فوايد الزنجبيل وأهميته للصحة النفسية والعضوية ممكن تفضل مشكلتها معاه إن طعمه بيلسع أو بيحرق شوية، المشكلة دي ممكن نتغلب عليها بإضافة لبن لفنجان الزنجبيل بعد غليه، أو ممكن نحليه بالعسل، وممكن كمان نعصر عليه ليمون، أو نغليه مع قرفة أو أي أعشاب طبيعية طعمها مقبول.






الموضوع الأصلي : الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية // المصدر : منتديات عرب مسلم


توقيع : علاء احمد




الأربعاء 13 فبراير 2013, 9:54 am
رقم المشاركة : ( 2 )
عضو متقدم
عضو متقدم


إحصائيةالعضو

تاريخ التسجيل : 23/10/2012
العمر : 19
تاريخ الميلاد : 27/07/1997
الوظيفة : طالب
الجنس : ذكر
المشاركات : 485
التقييم التقييم : 381
الهوايات : نت
نوع المحمول : صرصور هههههه
نظام التشغيل : xp
نظام الحماية : افاست
نوع المتصفح : كوكل
نوع وسرعة الاتصال : ال
بدايتي بالإنترنت عام : 2010
الدولة : العراق
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.a-twer.com/
مُساهمةموضوع: رد: الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية


الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية



طرح جميل ورااائع
موضوع بغاية الجمال
بارك الله فيك على المجهود القيم
ننتظر المزيد بشووق





الموضوع الأصلي : الزنجبيل.. خلطة الصحة والسعادة في وجباتك اليومية // المصدر : منتديات عرب مسلم


توقيع : شبح المنتديات






الــرد الســـريـع
..




تعليمات المشاركة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة









جميع الحقوق محفوظة © 2016 منتديات عرب مسلم

www.arab-muslim.com

مؤسس الموقع : علاء احمد





Top